21 lipca 2015

Sernik Złota Rosa

 
 
Delikatny, kremowy sernik, pieczony na kruchutkim spodzie, przykryty słodką pianką, na której widnieją małe, złociste, cukrowe kropelki. Ten moment, gdy zauważasz pierwsze kropelki...nie do opisania. Palce lizać! Wymaga troszkę czasu, ale efekt na pewno nam go wynagrodzi. Serdecznie polecam! 


Składniki:

Ciasto kruche:
300 g mąki pszennej
2 żółtka
4 kopiaste łyżki cukru pudru
1 łyżka cukru waniliowego
125 g zimnego masła
2 łyżeczki proszku do pieczenia

Masa serowa:
1 kg sera twarogowego, zmielonego
1 szkl mleka 
1 budyń waniliowy
1/2 szkl oleju
3/4 szkl cukru
4 żółtka
2 jajka

Bezowa pianka z rosą:
6 białek
1 szkl cukru


Przygotowanie: 

Ciasto kruche: Mąkę przesiać z proszkiem do pieczenia na stolicę. Dodać pokrojone w plasterki masło, żółtka, cukier puder, oraz cukier waniliowy. Wszystkie składniki szybko wyrobić do uzyskania jednolitego ciasta. Wylepić nim wyłożoną papierem do pieczenia kwadratową formę o wymiarach 24x24 cm lub tortownicę o średnicy około 26 cm. Tak przygotowany spód sernika schłodzić w lodówce minimum 30 minut, a następnie podpiec około 10 minut w piekarniku nagrzanym do 180 st.C do ładnego zarumienienia. Wyjąć i przestudzić.

Masa serowa: Wszystkie składniki powinny być w temperaturze pokojowej! Jajka, żółtka oraz cukier zmiksować na jasną, puszystą masę. Dodać pozostałe składniki masy serowej i krótko zmiksować do połączenia się składników (masa będzie rzadka, ale taka ma być). Gotową masę serową przelać na przestudzony kruchy spód. Piec w 170 st.C około 45 minut w kąpieli wodnej*. Czas pieczenia zależy od waszego piekarnika! Upieczony sernik powinien być sprężysty i ścięty z wierzchu. Jeśli sernik za szybko się rumieni, należy przykryć go z góry folią aluminiową.

Bezowa pianka z rosą: Wszystkie składniki powinny być w temperaturze pokojowej! Białka ubić na sztywną, lśniącą pianę. Stopniowo dodawać cukier, cały czas miksując. 

Po około 45 minutach pieczenia sernika otworzyć piekarnik i rozprowadzić na nim pianę z białek. Wyrównać i za pomocą, np. widelca zrobić delikatne fale. Następnie zamknąć piekarnik i piec dodatkowe 10-15 minut w temperaturze 160 st.C, aż pianka lekko się zarumieni. Nie należy przesadzać z czasem pieczenia, ponieważ za bardzo spieczona pianka spowoduje, że na serniku nie pojawią się kropelki rosy! Po tym czasie uchylić piekarnik i pozostawić sernik na kilkanaście minut do przestygnięcia, a następnie wyjąć go z piekarnika i odstawić w chłodniejsze miejsce. Kropelki rosy powinny pojawić się po około godzinie (u mnie zajęło to jakieś 30 minut). Ostudzony sernik schłodzić w lodówce. Najlepiej smakuje następnego dnia. Smacznego!

*Porady dotyczące pieczenia serników w kąpieli wodnej znajdziecie tutaj.
 
Przepis zmodyfikowany z bloga Kotlet. TV

35 komentarzy:

  1. Wow! Idealny serniczek z przepiękną rosą)))

    OdpowiedzUsuń
  2. Cudowny sernik i ta rosa wow!!!....Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Wygląda po prostu idealnie! Ja raz robiłam ale rosy wyszło tylko kilka kropelek ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba probowac dalej ;-) Na pewno sie uda! :-D

      Usuń
  4. Też już robiłam sernik z rosą, i niestety nie wyszła mi rosa, bo za długo piekłam :(. Ale w smaku był pyszny :) Mój sernik inaczej piekłam, bo narmalnie w piekarniku,bez kąpieli wodnej. I też wyszedł delikatny i nie suchy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Następnym razem na pewno i rosa się pojawi :D Pozdrawiam!

      Usuń
  5. Czy ta kąpiel wodna jest konieczna? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mozna ja pominac, ale wtedy sernik moze popekac ;-) Pozdrawiam!

      Usuń
  6. No to jest misczostwo świata gratulacje

    OdpowiedzUsuń
  7. Kiedyś słyszałam że ładna rosa wychodzi gdy cukier ma duże kryształki...?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak to prawda :-) Dlatego dobrze jest uzyc do bezy wlasnie cukru krysztalu.
      Pozdrawiam!

      Usuń
  8. Witam, jestem w trakcie pieczenia i coś jest nie tak z ciastem kruchym, coś mi nie pasuje z proporcjami (w skladzie jest cukier puder a potem cisza o dodaniu go), nijak tego nie można połączyć... czy Ty to ciasto robiłaś?? jakiś dziwny ten przepis... napiszę co wyszło...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam :)
      W przepisie wkradlo się male niedopatrzenie. Już poprawiłam. Przepraszam za zamieszanie. Pozdrawiam!

      Usuń
  9. Witam, obiecałam że napiszę co wyszło, otóż: Sernik zajebisty !!! :-) Puszysty, delikatny, nie za słodki, nawet rosa się pojawiła :-) nie tylko smakowo robi wrażenie bo też wygląda extra (robiłam w okrągłej formie) ale nerwówka była bo ciasto kruche nie chciało się połączyć więc wysypałam wszystko do formy i ugniotłam rękami ;) Dzięki za przepis, na pewno jeszcze skorzystam bo wszystkim bardzo smakuje, pozdrawiam Aga :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę! Dziękuję za opinię i życzę smacznego <3 ;)

      Usuń
  10. Czy musi być to ser mielony przez siebie czy moze byc gotowy z wiaderka ?

    OdpowiedzUsuń
  11. Czy mogę dać herbatniki na spód zamiast ciasta kruchego? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, ale tylko w postaci ciasteczkowego spodu (pokruszonych herbatników wymieszanych ze stopionym maselkiem). Taki spód najpierw podpiec ok.15 minut a następnie wylać na niego masę serową :)

      Usuń
    2. Zalecam jednak zrobienie sernika na kruchym cieście. Obawiam się, że masa serowa, ktora jest bardzo charakterystyczna w tym serniku (duzo mleka) mogłaby zbyt mocno namoczyć ciasteczkowy spód

      Usuń
  12. Próba przed świętami zrobiona i zjedzona w tempie ekspresowym! do ciasta kruchego dodałam garść zmielonych migdałów-smak obłędny!
    Pozdrawiam Liwia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo sie cieszę! :)
      Spokojnych świąt życzę!

      Usuń
  13. Czy koniecznie jest pieczenie w kąpieli wodnej?

    OdpowiedzUsuń
  14. W jakiej tortownicy był robiony sernik?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W mniejszej niż tradycyjna prostokątna blaszka. Ok. 24x24 cm :) Pozdrawiam!

      Usuń
  15. Wlasnie pieke ten cudny sernik ale zobaczymy co wyjdzie bo nie mam reki do sernikow ale probuje.

    OdpowiedzUsuń
  16. Udał się za pierwszym razem! W smaku ciasto i ser bardzo podobne do sernika ze śmietany(choć te wydaje mi się bardziej zdrowszy ,bo mniej kaloryczny i tłusty);) a z ta pianka meeeega, puszysty i lekki. Ja zmieniłam tylko proporcje, bo dałam niecałe 2 szklanki mleka i budyń większy- 64g. Ledwo mi się wszystko zmieściło w blaszce 30X25 ;) było z pianką na styk hehe. Rosa wyszła jak u ciebie:)

    OdpowiedzUsuń
  17. Robiłam- wspaniały. Uzyłam serka wiaderkowego- tylko dodałam jeden budyń więcej ;)

    OdpowiedzUsuń

Printfriendly