23 lutego 2016

Chleb żytni codzienny (na zakwasie)

 
To pierwszy na blogu chlebek na zakwasie :) Wczoraj pojawiła się szczegółowa notka na temat zakwasu, więc nie powinno być żadnych problemów! Ten chleb jest chyba najprostszym z możliwych do upieczenia. Jest to przepis podstawowy, więc każdy sobie z nim poradzi! Tak jak już milion razy pisałam- domowe pieczywo, w szczególności na zakwasie jest wyjątkowe! Ma kwaskowaty smak i zapach, dłużej zachowuje świeżość i jest bardzo zdrowe. Mam nadzieję, że ten chlebek będzie jednym z Waszych ulubionych. Jak dla mnie jeden z najsmaczniejszych na blogu! Po cichu powiem, że sama zjadłam cały bochenek w 2 dni... :) Polecam!

 
Składniki: (na 2 bochenki)
 
Ciasto:
350 g aktywnego zakwasu
200 g mąki żytniej razowej typ 2000
600 g mąki żytniej typ 720
650 ml wody
20 g soli
 
Dodatkowo:
masło do wysmarowania formy
płatki owsiane 

 
Przygotowanie:
 
Wszystkie składniki dobrze wymieszać w misce. Nie wyrabiać! Przykryć folią spożywczą i odstawić w ciepłe miejsce na ok. 8-12 godzin do pierwszego wyrastania.
 
 
Dwie keksówki o długości 20 cm wysmarować masłem i posypać płatkami owsianymi. Ciasto rozdzielić po równo pomiędzy dwie formy i posypać płatkami. Przykryć ściereczką i odstawić na kolejne 8-12 godzin do garowania.
 

Po tym czasie piekarnik rozgrzać do temperatury 220 st.C umieszczając na dnie naczynie z wodą (dzięki pieczeniu z parą wodną chlebek będzie miał chrupiącą skórkę).
 
Obydwie formy z ciastem wstawić do piekarnika. Piec ok. 45-50 minut. Następnie wyjąć i przenieść na kratkę do studzenia. Smacznego!
 
 

Przepis pochodzi z książki Piotra Kucharskiego "Chleb. Domowa Piekarnia".

10 komentarzy:

  1. Wygloda pysznie. Czuje ten zapach I smak dziecinstwa. Dzieki za przepis. Kiedys moze sie przymieze ale bezgutenowego. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Zrobiłam, jest mega pyszny i do tego ta chrupiąca skórka :-D świetny przepis! Pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę. Życzę smacznego!
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  3. Powiedz mi czy jest jakiś sposób, aby odmierzyć ilość zakwasu ? Bo zepsuła mi się waga ( :

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj może być problem. W przypadku zakwasu ciężko powiedzieć. Zalecam jednak skorzystanie z wagi :) Pozdrawiam!

      Usuń
  4. Pierwszy raz robiłam zakwas i pierwszy raz piekłam ten chlebek. Udał się wspaniale. Tylko sam w sobie chleb był baaardzo kwaśny (ilośc zakwasu odmierzyłam oczywiście wagowo), czy następnym razem moge dać mniej tego zakwasu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest właśnie urok chlebków na zakwasie! Ale oczywiście można następnym razem spróbować z mniejszą ilością zakwasu lub ewentualnie dodać odrobiny miodu, która doda słodyczy. Pozdrawiam!

      Usuń

Printfriendly