12 kwietnia 2016

Maślana bułka Brioche

 
Na tych bułeczkach nigdy się nie zawiodłam! Piekłam je już 3 razy i za każdym są idealne! Co mam na myśli pisząc „idealne"?? Przede wszystkim to, że są niezwykle maślane, puchate i bardzo lekkie. Smakują jak bułki z najlepszej piekarni! Brioche wywodzą się z kuchni francuskiej i podawane są na słodko, najczęściej na śniadanie w towarzystwie masełka, dżemu, miodu itp. Szukając przepisu, natknęłam się na wiele, ale żaden w pełni mnie nie zadowolił. Postanowiłam więc kilka zmodyfikować i tak powstał ten przepis. Serdecznie polecam!

 
Składniki: (na dwie Brioche)
 
Ciasto:
20 g świeżych drożdży
1/2 szkl ciepłego mleka
400 g mąki pszennej
6 łyżek cukru
szczypta soli
3 jajka
160 g miękkiego masła

Dodatkowo:
1 jajko roztrzepane z 1 łyżką mleka

 
Przygotowanie:

Ciasto: Drożdże rozpuścić z 1 łyżką cukru i 2 łyżkami mąki w połowie ilości mleka. Dobrze wymieszać i odstawić na 20 minut do „ruszenia” drożdży.

Po tym czasie do wyrośniętych drożdży dodać resztę mleka i cukru, mąkę, sól oraz jajka. Wszystko dobrze wyrobić mikserem z końcówkami do ciasta drożdżowego (lub ręcznie) do uzyskania jednolitego, gładkiego ciasta. Na koniec dodać pokrojone w kostkę miękkie masło i ponownie wyrobić.

Z ciasta uformować kulę, umieścić w misce oprószonej mąką. Przykryć ściereczką i odstawić na ok. 2 godziny do podwojenia objętości w ciepłe miejsce.

Wyrośnięte ciasto krótko wyrobić i podzielić na 16 równych części. Z każdej uformować zgrabną kuleczkę.

Przygotować dwie keksówki o wymiarach 10x20 cm (lub troszkę większe). Wysmarować je masłem i posypać bułką tartą lub wyłożyć papierem do pieczenia. Do każdej włożyć po 8 kuleczek ciasta. Odstawić w ciepłe miejsce do ponownego wyrośnięcia, tym razem na ok. 1 godzinę.
 

Po tym czasie bułeczki posmarować roztrzepanym jajkiem z mlekiem. Piec w piekarniku nagrzanym do 180 st.C przez ok. 20 minut do ładnego zarumienienia. Upieczone Brioche wyjąć z keksówek i pozostawić do przestudzenia. Smacznego!


9 komentarzy:

  1. apetycznie wyglądają...trzeba spróbować :)

    OdpowiedzUsuń
  2. A mogę zapytać o markę Pani piekarnika? Piec góra dół czy z termoobiegiem?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam z termoobiegiem.
      Mam pierkarnik firmy Mastercook :-)
      Pozdrawiam!

      Usuń
  3. A po co to dodatkowe jajko roztrzepane z mlekiem? ??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. By posmarowac buleczki tuz przed pieczeniem. Wszystko jest opisane w przepisie ;-) Dzieki temu buleczki maja ladny kolor. Pozdrawiam! :-D

      Usuń
  4. A bez termoobiegu nie będzie? Czy muszę kupić nową kuchenka - obecna bez termoobiegu ma 4 lata czyli to młoda kuchenka pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mozna upiec z termoobiegem, ale zmniejszylabym wtedy temperature :-)

      Usuń
  5. Zrobiłam , spróbowałam i moje spostrzeżenia...
    Ciasto wyszło śliczne, pieknie wyrosło i w środku jest super puszyste. Jednak jak dla mnie za mało słodkie... Myślałam, że to bardziej będa takie bułeczki drożdżowe maślane ale na słodko a mam wrażenie jakby wogóle nie było dodanego cukru. Ile można dać cukru na tą porcję mąki aby były słodziutkie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam :-) Fakt, dajac 3 lyzki cukru buleczki nie sa wybitnie slodkie :-) Wezme Pani komentarz pod uwage i poprawie przepis zwiekszajac ilosc cukru do 5-6 lyzek. Tyle powinno byc w sam raz. A jesli lubi Pani slodsze buleczki- nastepnym razem prosze dac jeszcze wiecej cukru :-) Pozdrawiam!

      Usuń

Printfriendly