2 stycznia 2017

Czekoladowy Napoleon

 
Wysoki, czekoladowy jak żaden inny przekładaniec o intrygującej nazwie. Przepis znalazłam na tej stronie. Ja polewę zrobiłam z mlecznej czekolady, a nie z Nutelli i jak zwykle pospieszyłam się z krojeniem i moja polewa nie zastygła odpowiednio ;). Tak to jest, jak człowiek wszędzie się goni... Ciacho trochę pracochłonne, w szczególności rozwałkowywanie tych 12 kawałków ciasta, ale warto! Serdecznie polecam wypróbować.
  

Składniki:
 
Ciasto:
200 g miękkiego masła
200 g śmietany 18%
380 g mąki pszennej
1 jajko
1/2 łyżeczki sody
1/2 łyżeczki soku z cytryny
szczypta soli
1 łyżka kakao
 
Masa:
4 żółtka
65 g wody
380 g skondensowanego mleka słodzonego (ok. 3/4 puszki)
100 g gorzkiej czekolady, posiekanej
400 g śmietanki kremówki 36%
2 łyżki cukru pudru (lub więcej)
1 łyżka likieru (pominęłam)
 
Polewa:
(u mnie z mlecznej czekolady)
1 łyżka masła
100 g Nutelli (ok.2 łyżek)
50 ml śmietanki 30%
 
 
Przygotowanie:
 
Ciasto: Miękkie masło utrzeć do jasności i puszystości. Dodać śmietanę, kakao oraz jajko, dalej miksować na średnich obrotach miksera. Następnie wsypać przesianą mąkę oraz sól. Sodę oczyszczoną rozpuścić w soku z cytryny i od razu dodać do ciasta, zmiksować. Gdy ciasto będzie już bardzo gęste wyłączyć mikser i zagnieść ciasto rękami. Uformować w kulę, owinąć folią spożywczą i schłodzić 60 minut w lodówce.
 
I teraz przyda się troszkę cierpliwości...
 
Przygotować 12 kawałków papieru do pieczenia, na których odrysować prostokąt o wymiarach 20x30 cm (mnie nie udało się ciasta rozwałkować do tych wymiarów, przez co moje blaty były nieco grubsze, a ciasto wyższe). Schłodzone ciasto wyjąć z lodówki i przy pomocy wagi podzielić na 12 równych części. Kawałek ciasta cieniutko rozwałkować na papierze, wyrównując brzegi do narysowanego prostokąta. Ważna uwaga: pracując z jedną częścią ciasta, pozostałe części przechowujemy w lodówce! Rozwałkowane ciasto ponakłuwać widelcem. Piec w piekarniku nagrzanym 190 st.C przez ok. 6-7 minut (u mnie ok. 2 minutki dłużej). Upieczony placek wyjąć z piekarnika i pozostawić do wystudzenia. W taki sam sposób przygotować pozostałe 11 części ciasta.
 
Masa: Żółtka i wodę umieścić w garnuszku, wymieszać trzepaczką. Dolać mleko skondensowane, wymieszać i podgrzewać na małym ogniu do zgęstnienia (masa nie może się zagotować!). Gorącą zdjąć z ognia, dodać do niej posiekaną czekoladę i odczekać 1-2 minutki, po czym wymieszać do otrzymania jednolitej masy. Gdy czekolada się rozpuści zmiksować masę przez ok. 8 minut na najwyższych obrotach miksera, do jej całkowitego wystudzenia. Garnek przykryć pokrywką i włożyć do lodówki do schłodzenia masy.
 
Śmietankę kremówkę ubić na sztywno, dodając pod koniec cukier puder. Schłodzoną masę czekoladową wyjąć z lodówki (powinna mieć konsystencję musu) i stopniowo, łyżka po łyżce dodawać do ubitej śmietany, za każdym razem krótko miksując na najniższych obrotach miksera. Na koniec można dodać alkohol (pominęłam).
 
Polewa: Wszystkie składniki podgrzać w garnuszku, wymieszać do uzyskania gęstej, aksamitnej polewy.
 
Na każdy placek nałożyć kilka łyżek czekoladowej masy, wyrównać i przykryć kolejnym płatem ciasta. Ostatni, górny placek polać polewą czekoladową. Ciasto pozostawić w temperaturze pokojowej na ok. 2 godziny, po czym wstawić do lodówki na 12 godzin.
 
Przed podaniem doprowadzić do temperatury pokojowej. Smacznego!
 

7 komentarzy:

  1. w zeszłym juz roku robiłam zwykly; przepyszne ciasto. A Twój czekoladowy jak najbardziej do mnie przemawia; Wspaniałe ciasto

    OdpowiedzUsuń
  2. Niezłe ciacho wywałkowałaś :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ale ciacho , wygląda przepięknie , i jestem pewna że skrada serce każdego łasucha, koniecznie muszę wypróbować przepis na to ciasto . Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ależ to ciasto kusi- dla niego mogłabym złamać każde noworoczne postanowienie 😀

    OdpowiedzUsuń
  5. A zamiast Nutelli można zrobić samemu polewe z kakao?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, polecam tę: http://nastoletniewypiekanie.blogspot.com/2016/12/idealna-polewa-czekoladowa-do-ciast.html

      Usuń
  6. Mniam, coś pysznego! Naprawdę! Ekstra przepis....

    OdpowiedzUsuń

Printfriendly