6 czerwca 2017

Chleb orkiszowy z syropem klonowym

 
Chleb pieczony na dwóch rodzajach mąki: pszennej chlebowej oraz jasnej orkiszowej. Na zakwasie, choć z małą pomocą świeżych drożdży, których jest naprawdę malutko :). Drobnej słodyczy dodaje tu syrop klonowy, z którym ostatnio mam bardzo dobre relacje- stosuję go na przykład jako zamiennik miodu. Chlebuś wygląda niepozorne, ale jego konsumowanie zajęło mi dosłownie chwilkę- taki był pyszny! Niewątpliwie moje smaki, bo szczerze mówiąc pieczenie chleba to już moje obsesyjne zajęcie ;). Zachęcam do rozpoczęcia przygody z domowym pieczywem, tym bardziej na zakwasie. Najlepiej ciasto przygotować wieczorem, a kolejnego dnia rano upiec świeży bochenek dla rodziny.

 
Składniki: (na jeden bochenek)

Ciasto:
150 g aktywnego zakwasu żytniego
300 g mąki orkiszowej jasnej
100 g mąki pszennej chlebowej
1,5 łyżeczki soli
4 łyżki syropu klonowego
200 ml ciepłej wody
5 g świeżych drożdży

Do wysmarowania:
odrobina wody wymieszanej z syropem klonowym


Przygotowanie:
  
Ciasto: Wystarczy w wodzie rozpuścić drożdże, dodać wszystkie pozostałe składniki i wymieszać całość łyżką (najlepiej drewnianą). Gotowe ciasto przełożyć do formy keksówki o długości ok. 25 cm wysmarowanej masłem i posypanej mąką orkiszową (ja swój chlebek zrobiłam w keksówce o wymiarach 20x10 cm i prawie uciekł mi z formy, więc w przepisie podaję nieco większą). Powierzchnię chlebka wyrównać zwilżoną w wodzie łyżką. Odstawić pod przykryciem na całą noc (około 10 godzin).


Rano rozgrzać piekarnik do 200 st.C. Chlebek wysmarować z wierzchu wodą wymieszaną z syropem klonowym (wystarczy 2 łyżki wody i łyżka syropu, jak mieszanki zostanie- można wypić :)). Piec w 200 st.C przez ok. 35-40 minut, aż chlebek się zarumieni i zacznie pięknie pachnieć.

Upieczony wyjąć z piekarnika i z formy, pozostawić na kratce do studzenia. Smacznego!

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Printfriendly